El cicle de concerts i masterclasses Liceu Jazz ha estat notícia a les revistes especialitzades Down Beat i Jazz Times, totes dues de gran importància internacional al món del jazz. Els periodistes i crítics de jazz Ashley Kahn i Ted Panken han dedicat quatre articles a les Grans Formacions de Jazz i Música Moderna del Centre Superior de Música Liceu i als Blindfold Tests amb Jeff Ballard i Bill McHenry que van tenir lloc en el marc del Liceu Jazz.
Liceu Jazz Masterclasses & Concerts s’ha consolidat com un dels cicles més internacionals de la Fundació Conservatori Liceu i de la ciutat de Barcelona. Al Liceu Jazz, les figures internacionals de més renom al panorama jazzístic actual i el talent emergent dels alumnes i exalumnes del Centre conflueixen i comparteixen la programació, l’experiència i els coneixements gràcies al mecenatge de la Fundació de Música Ferrer-Salat, i en col·laboració amb el Festival de Jazz de Barcelona que el 2021 ha complert 10 anys.
Kahn i Panken han fet una crítica molt positiva dels projectes presentats a la Carta Blanca al Centre Superior de Música Liceu, on han tingut lloc projectes amb la participació d’alumnes del centre, liderats per professors com el ja citat Bill McHenry, o altres com Michael League, Toni Vaquer o Sergi Vergés, així com professors convidats com Marc Miralta, Alex Dee o Gabriel Amargant.
Ted Panken destaca a l’article l’actuació del Liceu Jazz Group, dirigit per Bill McHenry, i amb la participació de Marc Miralta, i el talent de Victor Carrascosa, que «va connectar amb McHenry idea per idea amb un so potent», i Estefania Chamorro, que «va guiar el flow de la bateria amb aplom i dinàmica», tots dos estudiants del Centre Superior de Música Liceu .
Sobre l’actuació del Gran Ensemble Liceu, amb la col·laboració especial del bateria Jeff Ballard, Panken diu que «els estudiants van navegar pels desafiants arranjaments de Toni Vaquer amb diligència i atenció». Jeff Ballard va aportar al Gran Ensemble energia i decisió, i va connectar amb els alumnes i el director des del primer moment.
Pel que fa al Liceu BLAM Collective, dirigit pel professor convidat Michael League i amb la participació d’Alex Dee, Panken comenta que «el concert va ser alegre, exuberant i casual», i que Sara Lilu, estudiant del Centre Superior de Música Liceu, va interpretar «A Change Is Gonna Come» de Sam Cooke amb un «profund sentiment».
Cal destacar, també, la gran actuació que va fer la Liceu Big Band, una altra de les grans formacions del centre, dirigida per Sergi Vergés i amb la col·laboració especial de Gabriel Amargant.
En general, Panken assenyala que «l’enfocament sobre les arrels afrodiaspòriques del jazz i el pop que proporcionen League i McHenry afegeix una dimensió interessant al pla d’estudis del Conservatori». D’altra banda, Ashley Kahn presta atenció a l’«enfocament de llarg recorregut en la programació consistent a barrejar artistes locals i internacionals» que promou el Voll-Damm Barcelona Jazz Festival. També destaca la llarga relació que la Fundació Conservatori Liceu manté amb el jazz i la música moderna des que el 1993 va incorporar l’AULA de Música Moderna i Jazz, la primera escola en impartir cursos de jazz i música moderna a Espanya, fundada el 1978. Finalment, Kahn destaca la Fundació de Música Ferrer-Salat com a mecenes del Liceu Jazz.
La visita d’Ashley Kahn i Ted Panken, així com les seves entrevistes amb Jeff Ballard i Bill McHenry van ser un gran al·licient per al cicle de concerts i Liceu Jazz, i fan patent l’esforç d’actualització i modernització que ha fet el Centre Superior de Música Liceu.
A continuació, els enllaços als articles publicats als mitjans de comunicació internacionals:
Barcelona Fest Streamlines for the Times (DownBeat, Ted Panken, 11/01/2022)
Jeff Ballard: Before & After (JazzTimes, Ashley Kahn, 02/02/2022)