Fusió de la Cobla Espanyola i el Jazz
El Centre Superior de Música liceu presenta la Masterclass amb Martirio & Chano Domínguez dins el Cicle Liceu Jazz en el marc del Voll Damm Barcelona Jazz Festival 2019.
Ja fa més de vint anys que Martirio va enlluernar el món al costat del gran pianista gadità Chano Domínguez amb la seva reinterpretació de les cobles clàssiques amb arranjaments de jazz. Concretament el 1996 en el seu àlbum Coplas de Madrugá, van reivindicar la cobla com a gènere cimera de la música popular espanyola, maridant lletres immortals amb els sons potents del jazz, en el que va signi car l’obertura de nous camins per a un gènere molt injuriat.
Van obrir així un camí de fusió que després van seguir molts altres artistes i que va donar a llum un renéixer de la cobla. Uns anys més tard, van donar un pas més en Acoplados (2005), per a la gravació es van acompanyar d’orquestra i big band. Martirio i Chano tornen a ajuntar-se en 2018 per recordar al gran pianista i cantautor cubà Ignacio Villa, més conegut com a Bola de Nieve. Jazz, amenc, cobla, aires de cabaret i una Cuba que de vegades crèiem perduda convergeixen sobre l’escenari en el formidable troballa que és contemplar a Martirio i Chano fent seves les maneres i els perquès del gran Bola de Nieve.
Maria Isabel Quiñones, coneguda artísticament com Martirio, és una tonadillera Postmoderna amb el propòsit de renovar el llenguatge de la cobla espanyola. Lluint sempre en escena ulleres fosques i una peineta espanyola, Martirio va esdevenir una de les intèrprets més originals del panorama musical espanyol de la dècada de 1980. D’altra banda, Chano Domínguez, és un dels pianistes de jazz tocat per la màgia del amenc més famosos a nivell nacional i internacional, que passarà a la història per haver inventat i introduït amb solidesa el llenguatge del amenc en l’estètica del piano jazz.