Liceu Cambra Masterclasses & Concerts és sinònim de gran música i de saviesa musical compartida pels intèrprets i creadors més grans. Aquest Cicle arriba enguany a la seva novena edició, reafirmant-se com una de les iniciatives més interessants del seu tipus, i com a sempre esperat punt de trobada dels estudiants del Centre Superior del Conservatori Liceu amb els grans mestres internacionals, i com a cita dels melòmans de Barcelona amb la millor música.
La soprano hongaresa Eva Marton ha gaudit d’una carrera molt exitosa als principals escenaris operístics del món des de finals dels anys 60. Amb la seva veu potent i atractiva, ha aconseguit nombrosos èxits en els papers d’italià spinto de Verdi i Puccini, en els papers més pesats de Wagner i Richard Strauss, i en els més delicats però igualment exigents de Mozart. També ha interpretat cançons de Mahler, Liszt i Schoenberg, generalment amb aclamació de la crítica.
Marton va néixer a Budapest, Hongria, el 18 de juny de 1943. Va estudiar cant a l’Acadèmia Franz Liszt de Budapest i ràpidament va ascendir als cercles més alts del món operístic. El seu debut important va tenir lloc al Festival de l’Illa Margareten (Budapest) el 1967 com a Kate Pinkerton a “Madama Butterfly” de Puccini. El 1968 va fer un debut exitós a l’Òpera Estatal Hongaresa en el paper de la Reina de Shemakha a “Le Coq d’Or” de Rimsky-Korsakov.
Durant els seus cinc anys (1968-1972) a l’Òpera Estatal Hongaresa, va interpretar una varietat de papers, incloent la Comtessa Almaviva a “Le nozze de Figaro” de Mozart i Rodelinda a “Rodelinda” de Handel. El 1972, a instàncies del director Christoph von Dohnányi, va debutar a l’Òpera de Frankfurt com a Comtessa Almaviva. Mentre servia durant cinc temporades a Frankfurt, va debutar a l’Òpera Estatal de Viena com a Tosca (1973) amb aclamació de la crítica.
Va aconseguir un altre èxit en el seu debut al Met el 1976 com a Eva a “Die Meistersinger” de Wagner. El 1977, poc després de deixar l’Òpera de Frankfurt, es va unir a l’Òpera Estatal de Hamburg, on va rebre elogis com a l’Emperadriu a “Die Frau ohne Schatten” de Strauss. El seu debut altament elogiat a La Scala va tenir lloc l’any següent, quan va interpretar Leonora a “Il Trovatore” de Verdi.
Als anys 80 i 90, els seus altres èxits van incloure diversos al Festival de Salzburg: Leonore a “Fidelio” de Beethoven (1982); Elektra a “Elektra” de Strauss (1989); i la Dona del Teixidor a “Die Frau ohne Schatten” de Strauss. Durant aquest període, va debutar al Covent Garden com a Turandot de Puccini (1987) i hi va tornar el 1994 com a Elektra. Marton té una afinitat especial pel paper de Turandot, ja que l’ha interpretat en escena gairebé 200 vegades.
Les seves interpretacions de Tosca al Met el 1999 i el seu retrat de Kundry a “Parsifal” de Wagner en produccions del 2001 a Lisboa i Barcelona van tenir un notable èxit. Marton ha aparegut en nombroses gravacions d’òpera i cançons en CD i DVD en diverses discogràfiques importants.
El cicle Liceu Cambra – Masterclasses & Concerts compta amb el mecenatge de la Fundació de Música Ferrer-Salat.