Viernes, 11 Mayo 2018 11:15

En l’adéu a Josep Maixenchs (1943-2018)

El Conservatori del Liceu vol expressar el seu condol pel traspàs de Josep Maixenchs (1943-2018), gran amic del centre i personalitat cabdal en la història de la cultura audiovisual al nostre país, que tant va treballar per l'educació dels joves i mantingué una estreta col·laboració amb nosaltres per l'acostament entre el món dels estudiants de cinema i el dels de música.

El nostre centre es vol sumar així a les nombroses mostres de reconeixement expressades aquests dies i que són mostra de la gran estima i agraïment que institucions, entitats i diverses generacions de directors, actors i professionals tenien per qui va impulsar la fundació de l'Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya (ESCAC).

La seva proximitat amb el Conservatori del Liceu va reeixir en la signatura d'un conveni de col·laboració entre el nostre centre i l'ESCAC el 15 de juny de 2009. L'objecte d'aquest conveni va ser establir un marc de col·laboració i de difusió entre ambdues institucions en els aspectes acadèmics i investigadors, així com amb d'altres assumptes d'interès comú relacionats amb el camp científic, artístic i cultural.

Aquesta col·laboració ha permès en els darrers anys establir un marc interdisciplinari entre el món audiovisual i el musical que ha donat fruits tan destacats com el treball conjunt en el marc del Màster en Composició Aplicada als Mitjans Audiovisuals i Escènics (en el qual els nostres estudiants componen la banda sonora de curtmetratges en col·laboració amb l'ESCAC), o en les actuacions dels nostres estudiants d'Interpretació als Actes de Graduació dels alumnes de l'ESCAC, en els que diferents grups de cambra (quartets de corda, saxòfons etc.) obren cada any la cerimònia de lliurament de diplomes amb un repertori de música cinematogràfica que sempre comptava amb l'agraïment entusiasta dels alumnes, mesa i del mateix Josep Maixenchs, que alabà públicament la tasca dels nostres alumnes i els acollí sempre amb un tracte exquisit.

Josep Maixenchs dirigí l'ESCAC des de la seva creació el 1994 i va produir molts curtmetratges amb Escándalo Films, la productora que creà l'escola per unir el món acadèmic i professional. El 2012 rebé la Creu de Sant Jordi "per la seva destacada aportació a l'audiovisual, especialment com a fundador i director de l'ESCAC, que contribueix notòriament a la consolidació del sector al país i a la seva projecció" i el 2015 fou reconegut amb el Premi Nacional de Cultura.

De la mateixa manera, rebé el 2012 la Medalla d'Or al Mèrit Cultural de l'Ajuntament de Barcelona per la seva contribució a la formació de les darreres generacions de professionals de l'audiovisual que han projectat Barcelona al món. Precisament, se li lliurà la Medalla en la mateixa cerimònia en què l'Ajuntament li concedia aquest reconeixement al Conservatori del Liceu.

Així mateix, li fou concedit el Premi Homenots (2010), el Premi González-Sinde de l'Academia de las Artes y las Ciencias Cinematográficas de España (2005) i el Premi Maria Honorífica al Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Sitges (2010).

Des del 2011 era membre d'honor de l'Acadèmia del Cinema Català.