La Història

:
El 21 de febrer de 1837, l'equip fundador –presidit pel comandant Manuel Gibert i Sans- va constituir el que s'anomenà Sociedad Dramática de Aficionados implantant un centre d'ensenyament dedicat a la musica, el cant i l'art dramàtic a la vida cultural de la societat barcelonina. A partir del 10 de novembre la Sociedad Dramática s'anomena Liceo Filarmónico Dramático de Montesión.

1838: El 27 d'abril es celebra en el Saló de Cent de l'Ajuntament de Barcelona l'acte solemne d'inauguració de les càtedres del Liceu. El 25 de juny i per una Reial Ordre, el Liceu passa a anomenar-se Liceo Filarmónico Dramático de S.M. la Reina Isabel II. La Regent Maria Cristina autoritza la societat a prendre el nom de la seva filla.

1844: Per Reial Ordre del 22 de juny de 1844, es concedeix, en permuta pel de Montsió, l'antic convent del Trinitaris situat a les Rambles de Barcelona, per a la construcció d'un nou edifici que haurà d'acollir les classes de cant i declamació del Liceu.

1845: El Liceo Filarmónico dirigeix tots el seus esforços en la construcció d'un Teatre apropiat per a les classes i actuacions dels alumnes.

1847: El 4 d'abril s'inaugura el Gran Teatre del Liceu.

1854: El mes de desembre es separen jurídicament les entitats del Conservatori i del Teatre, les quals mantindran, però, una relació estreta i una constant col·laboració.

1913: El Conservatori del Liceu crea, en col·laboració amb la Diputació de Barcelona, l'Escola Catalana d'Art Dramàtic, la qual és l'origen de l'actual Institut del Teatre.

1931: Amb l'arribada de la II República i d'acord amb el nou marc polític, el nom de l'entitat passa a anomenar-se ja Conservatori del Liceu.

1932: Es creen les primeres filials del Conservatori del Liceu a Sabadell, Olot i Tarragona.

1936-39: Per Decret del 27 de juliol de 1936 signat pel Conseller de Cultura Ventura i Gasol, i pel president Lluís Companys, el Conservatori passa a dependre de la Generalitat de Catalunya, esdevé un centre oficial i els seus treballadors ingressen en el cos de funcionaris. A partir del 5 d'agost de 1936 la Generalitat es fa càrrec de la gestió de tots els estaments que ocupen l'edifici: Teatre, Conservatori i el Cercle de Liceu.

1939: Acabada la Guerra Civil, la nova Junta Directiva del Conservatori reconstitueix el claustre acadèmic, minvat per l'exili o la inhabilitació d'alguns professors. La Junta s'imposa com a objectiu l'ampliació de l'entitat, incrementant el nombre d'estudiants i d'escoles filials. Moltes d'aquestes filials esdevindrien en un futur conservatoris municipals de música.

1940: La direcció de l'Institut del Teatre i el Conservatori del Liceu coordinen els graus d'ensenyament dels dos centres.

1952: Pel decret del 14 de març de 1952, es separen els ensenyaments oficials de música i de declamació.

1983: El decret 307 /1983 del Departament d'Ensenyament de la Generalitat desdobla el Conservatori Superior de Barcelona, de manera que el Conservatori Municipal i el Conservatori del Liceu esdevenen a tots efectes entitats independents.

1990: Entra en vigor la LOGSE, com a nou sistema educatiu.

1992: S'amplia el projecte d'escoles filials amb la creació de la Xarxa d'Escoles Vinculades del Conservatori del Liceu, estesa arreu del territori català i Andorra.

1997: Comença la implantació dels Graus Elemental i Mitjà de la LOGSE, encara que se segueixen impartint els ensenyaments del Pla d'estudi del 66.

1999: Amb la incorporació de la Maria Serrat i Martín, s'incorpora al Conservatori del Liceu una nova figura dins l'àmbit de la gestió: la Direcció General. L'establiment d'un projecte pedagògic i empresarial significa la professionalització de la gestió institucional i evidencia la voluntat de transformació del Conservatori del Liceu en adaptar-se als canvis i esdeveniments del segle XXI.

2002: 1 d'octubre. S'inicia la implantació de la LOGSE al Grau superior de Música, equiparat a Llicenciatura.

2008: S'inaugura el Nou Conservatori Superior, situat en el carrer Nou de la Rambla, amb equipaments i instal·lacions que han d'afrontar el repte educatiu del segle XXI. S'amplia el projecte d'escoles filials iniciat l'any 1932 i el d'Escoles vinculades dels darrers 15 anys, creant la Xarxa d'Escoles de Música del Conservatori del Liceu, que inclou les escoles pròpies, la gestió d'escoles municipals i les escoles privades vinculades al nostre projecte educatiu, arreu del territori català i Andorra.

2009: El 3 de novembre Sa Majestat la Reina Sofía inaugura el nou Conservatori del Liceu. Es posa en funcionament l'Auditori del Conservatori del Liceu, la Sala d'Orquestra i la Sala de Cambra.

2010: Implantació dels ensenyaments artístics superiors en l'Espai Europeu d'Educació Superior (Pla de Bolonya). S'inicia en el curs acadèmic 2010/2011 el primer curs de Grau en Música en les especialitats d'Interpretació, Composició, Direcció i Pedagogia

2012: El Conservatori del Liceu, en commemoració als seus 175 anys d'història, rep diversos premis i distincions de la mà de diverses institucions que han volgut reconèixer la trajectòria d'aquesta institució: Creu Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya, Medalla d'Or al Mèrit Cultural de l'Ajuntament de Barcelona, Placa commemorativa empreses 175è aniversari de la Cambra de Comerç de Barcelona i Premi Europeu a l'Excel·lència de la Fundació de Foment Europeu.

2013: La Fundació del Gran Teatre del Liceu ha concedit la Medalla d'Or al Conservatori Superior de Música del Liceu. Així, el Teatre reconeix l'activitat educativa del Conservatori i l'estreta vinculació professional entre ambdues entitats.